ZŠ a MŠ Sedlec-Prčice
Sedlec - Prčice
ZŠ a MŠ

Týden v rytmu projektů - Jsme tomu na stopě

Týden v rytmu projektů - Jsme tomu na stopě 1

Jarní teploty lákají k tomu, aby děti opustily své počítače a vydaly se do terénu. Proto naše škola vyhlásila týden od 22. února jako Týden v rytmu projektů aneb Jsme tomu na stopě. Do tohoto projektu se zapojili všichni žáci se svými praktickými úkoly.

V týdenním projektu Jsme tomu na stopě se prvňáčci  vydali po stopách medvědů. A proč právě po stopách medvědů? Protože nyní pracují na projektu Můj medvídek, při kterém se seznamují s další knihou, tentokrát od D. Mrázkové, Můj medvěd Flora. Naším týdenním cílem bylo seznámit se s různými druhy medvědů. Dozvědět se něco o tom, kde žijí, čím se živí a jak vypadají. Pracovali jsme s různými zdroji (knihy, encyklopedie, videoukázky, pomáhali i rodiče). Činnosti děti bavily a výsledkem našeho bádání bylo vytvoření informačního plakátu.

Ve 2. A se tento týden vydaly děti po stopách indiána Velkého Vařecha. Velký Vařech je postava z knihy, se kterou se děti setkávaly při společné četbě. Tento veselý indián jim každý den připravoval nelehký úkol. Za každý splněný úkol děti získaly klíč k indiánskému pokladu. Klíčů musely děti ukořistit pět, teprve pak mohly odemknout indiánský poklad. Projekt se uskutečnil napříč všemi předměty - českým jazykem, matematikou, prvoukou, ale i čtením s porozuměním. 2. B se v tomto projektovém týdnu vydala „Po stopách jara“. Sluníčko krásně svítilo, takže jsme při stopování zjistili, že jaro už je opravdu tady. Četli jsme si o něm básně a články, ale hlavně vyráželi do přírody pozorovat změny. V pátek jsme měli řadu nových poznatků a znalostí o rostlinách, počasí i čerstvě narozených mláďatech. Na pravé jaro už se moc těšíme.

V rámci projektu 3. A a  3. B plnila v týdnu každý den dva krátké úkoly, které byly zadány tak, aby mohly děti samy vyjít do přírody, nebo se třeba jen projít kolem domu. Děti hledaly především stopy v okolí, přírodniny, měly se zamyslet i nad úklidem odpadků. V pondělí hledaly kontejnery na tříděný odpad (musely určit jejich druh a účel) a stopy domácích zvířat.  V úterý děti objevovaly jehličnany, kde určovaly jejich druh, tvar šišky a větývky a dopravní značky. Na těch si zase zopakovaly určování geometrických tvarů a zásady bezpečnosti na silnici.  Ve středu děti počítaly, kolik kroků to je k nejbližšímu dětskému hřišti. Zopakovaly si tedy i matematiku. A dále hledaly stopy domácích zvířat, ve čtvrtek pak listnaté stromy a skupenství. Měly najít a popsat skupenství v přírodě - pevné, kapalné, plynné.  V pátek hledaly cibuloviny na zahrádce a stopy ptáků. Žáci se stali detektivy v oblasti matematiky, prvouky, a také češtiny. Některé práce byly provedeny opravdu zdařile a doplněny pěknými obrázky. V rámci českého jazyka děti v tomto týdnu měly být na stopě Boženě Němcové, od které mají v čítance krátké články. A protože tato spisovatelka stojí za delší zdržení, povídali jsme si o ní více. Nejen o jejím životě, ale především o pohádkách. Děti zajímalo i dílo Babička. Pouštěli jsme si krátké ukázky pohádek. Děti si vybraly jednu z pohádek a k ní namalovaly obal pro vydání knihy. Některé knihy by opravdu zaujaly.

Čtvrté ročníky využívaly slíbené předjarní počasí a vydaly se do terénu. Úkol byl jednoduchý. Všímat si přírody kolem sebe, užít si průzkumnou vycházku a zaznamenat v přírodě různé objekty: stopy zvířat, sebe, ,,něco“ lesklého, kulatého, ostrého, chlupatého, případně rovného nebo okousanéhoJ. Některé úlovky opravdu stály za to. Jsme tomu na stopě, (na kole nebo pěšky) „doprčic“ a nejen tam J! Od úterý do pátku 26. února byli žáci 4. A vyzváni, aby v rámci opakování probírané látky „Náš kraj“, podnikli vlastivědnou vycházku nebo výlet na některá ze stanovišť naučné stezky po Českém Meránu (Od Vítkovské růže k zázračnému prameni). Ti, kteří nejsou zdejší, měli najít ve své lokalitě nějaké zajímavé místo, které by nám mohli nějak přiblížit. Žáci poslali řadu zajímavých, fotografií nejen tabulí, ale i toho, co je zaujalo, a vytvořili krátký sloh o tom, jak se jim výlet vydařil a co je na cestě potkalo, třeba i stopy zvířat. Do projektu „Jsme tomu na stopě“ se zapojili i žáci 4. B. V rámci vyučovacího předmětu vlastivěda plnili různé úkoly, které byly převážně spojeny s venkovním zkoumáním okolí domova, okolní přírody, přírodních i historických zajímavostí atd. Mimo jiné hledali nejvyšší kopec (horu) v okolí, vodní zdroj - studánku, potok, rybník…, nejstarší dům, stavbu, historickou stavbu a zjišťovali, k čemu případně sloužila, památné místo, nejvyšší budovu atd. Také měli navrhnout, které místo by doporučili navštívit ostatním, které místo v jejich okolí se jim líbí nejvíce a které místo se jim naopak nelíbí a proč. Ze všech výše zmiňovaných míst pak pořídili fotky nebo nakreslili obrázky. K usnadnění plnění úkolů tohoto projektu určitě pomohlo i slunečné a teplé počasí, které v tomto týdnu bylo.

Páté třídy se aktuálně věnují lidskému tělu. Práci jsme si proto zvolili badatelskou. Zkoumali jsme ,,Medvídkožravé ovoce“. Připravili jsme různé ovocné šťávy a nejvíce nás zajímalo, jestli některé ovocné šťávy dokáží přeprat medvěda (želatinového). Žáci v 5. A v rámci projektu hledali nějakou pamětihodnost (kapličku, kostel, stavení,…) ve své obci. Jejich úkolem bylo objekt vyfotografovat, namalovat a krátce napsat o historii, případně seznámit s nějakou zajímavostí. 5. B se vydala na stopu historicky významným objektům v okolí svého bydliště. Žáci vybraný objekt zdokumentovali, namalovali pěkné obrázky a zjistili stáří, umělecký sloh a další zajímavosti či pověsti, které se k místu váží.

V šestých třídách spojily síly přírodopis se zeměpisem a vydaly se do přírody. Naše podtéma: ,,V zimě po stopách členovců a v zimě po stopách vody“, nás provázely vycházkou, kde se našimi úlovky staly originální fotografie. Přírodopis se řídil heslem: ,,Každý zanechá stopu.“ A i když příroda teprve rozmrzá, členovci skoro nikde, minimálně stop zbylo spoustu a my je objevili. Druhé vodní podtéma děti zachytily rovněž na krásných nápaditých fotografiích.

Žáci 7. třídy také putovali předjarní krajinou. Vydali se stopovat mohutné věkovité listnaté stromy. Jejich cílem bylo zjistit např. druh listnatého stromu, jeho obvod kmene ve výšce 130 cm, zda je hostitelem jmelí,…. Svoji práci také doplnili fotografiemi. "Jsme na stopě kouzlům" - pomocí pokusů s elektrováním těles žáci 7. ročníku vymýšleli kouzla. Protože se sedmáci tento týden v hodinách zeměpisu loučili s Afrikou, připravili si rozloučení praktické. Někteří zjistili, že mají doma africké šperky, dekorace nebo hudební nástroje, někdo maloval africkou přírodu a zvířata, jeden žák se dokonce vydal za africkými pštrosy na farmu. Nejčastěji si ale děti na rozloučenou připravily africký pokrm a někteří odvážní žáci dokonce zatančili na africkou hudbu. V únoru jsme se v osmé třídě zabývali mimo jiné kůží. A určitě jsme nemohli zapomenout na daktyloskopii, vědu sloužící k identifikaci osob na základě odlišnosti papilárních linií na článcích prstů. Dle instrukcí jsme si vyzkoušeli sejmutí a přenesení otisků prstů. Pro zjednodušenou metodu nám postačil černý papír, izolepa a sádra. Naráz byli ze všech detektivové na stopě.

Ve fyzice se 8. třída věnovala v lednu a únoru světelným jevům. Proto jsme nemohli zapomenout na zrcadla. A čemu jsme byli na stopě? No přeci vypuklým kulovým zrcadlům v Sedlci a okolí. Do připravených mapek jsme zakreslovali, kde tato zrcadla v Sedlci-Prčici nebo v okolních osadách máme a kde by třeba mohla být.  Žáci 8. třídy nás během projektu ze zeměpisu zavedli na své oblíbené místo v okolí bydliště. Při pobytu v předjarní přírodě sledovali zvěř, probouzející se rostliny, ukazatele počasí apd. Celý úkol doplnili mapou, kde bylo zaznamenáno putování přírodou s vyznačeným cílem trasy. Také i oni do své práce vložili fotografii.

Venku je krásně a sluníčko láká ven. Ideální chvíle pro badatelský úkol na téma „ Kulturní, technické a přírodní památky Sedlce-Prčice“,  který je určen pro žáky 6. - 8. ročníku. Cílem týdenního projektu je dostat děti ven od počítačů a seznámit je s některými památkami v našem okolí. V rámci hodin dějepisu byly dětem zaslány indicie k osmi místům, s pomocí kterých památné místo hledali. Dále dostali instrukce k místům, kde mají ukrytý úkol. Jednotlivé úkoly splní, zpracují a odevzdají. Nezbývá než věřit, že děti změnu ocení a procházku si užijí.

Žáci 9. ročníků v rámci hodiny chemie šli po stopách pohonných hmot. Někteří zjišťovali, kde všude v našem kraji můžeme pohonné hmoty načerpat a za kolik. Zajímali se také o to, co tankujeme do nádrží autobusů, motorových vlaků, osobních a nákladních aut. Nakonec se zaměřili na použití benzínu v našich domácnostech, třeba v zahradních sekačkách.

Projektový den splnil očekávání, zvednul žáky alespoň na chvíli od počítačů. A my jsme mohli zase děti venku potkávat.

Foto

Vybrané práce žáků

Datum vložení: 27. 2. 2021 11:32
Datum poslední aktualizace: 1. 3. 2021 17:05

Základní škola

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Rychlý kontakt

Školní 160, 257 91
Sedlec-Prčice

E-mail:
zssedlecprcice@centrum.cz

Tel.: 731 615 638,
731 615 639 - ZŠ

731 008 823 - ŠD

731 651 472 -

737 563 868 - ŠJ

Ovoce a zelenina do škol

Ovoce do škol

Mléko do škol

Mléko do škol