ZŠ a MŠ Sedlec-Prčice
Sedlec - Prčice
ZŠ a MŠ

Krásné Vánoce a pohodový nový rok 2025.

Finanční gramotnost - projektový den

Finanční gramotnost - projektový den

1.února se celá škola věnovala finanční gramotnosti. Každý ročník měl rozdílné téma.

Prvňáčci se seznamovali s mincemi a bankovkami, které mohou najít v peněžence. Povídali si také o tom, kde se penízky doma berou. Na závěr si sami vyzkoušeli nakupování v obchodě. Druháčci prozkoumávali, co se skrývá za pojmy příjmy a výdaje. Třeťáci si zkusili ve skupinkách naplánovat výlet dle vlastního výběru a velmi je překvapily ceny vstupného i celkových nákladů. Při prezentaci projektů před třídou si procvičili komunikační a prezentační schopnosti. Čtvrťáci se zabývali životními náklady. V páté třídě děti vytvářely ve trojicích informační plakát na zadané téma - rozpočet, hodnota, měna, směnný kurz. Následně prezentovaly zjištěné informace ostatním. Prohlédly si také rozsáhlou sbírku bankovek a mincí z koutů celého světa. Zahrály si na PC hry o finanční gramotnosti na zlatka.in a počítali i na kalkulačce přepočet našich peněz na euro, dolary a naopak.

Šesťáci si plánovali rodinné a osobní finance, možné nákupy přes internet a způsoby platby. Žáci sedmých ročníků si vyzkoušeli svoje znalosti a dovednosti na pěti stanovištích. Nejprve se sedmáci rozdělili do jednotlivých „rodin“ a vymysleli si fiktivní příjmení. Následně obcházeli postupně všechna stanoviště. Na prvním stanovišti s názvem „Obchod“ je uvítala prodavačka, která jim předložila seznam a ceník nabízených potravin. S jeho pomocí měli sestavit jídelníček (snídaně, oběd a večeře), na který měli 500 Kč. Na druhém stanovišti s názvem „Banka“ je uvítala bankéřka, která jim předložila několik otázek týkajících se bezhotovostní platby, úroků, peněz a bank. Na třetím stanovišti s názvem „Domácnost“ na ně čekala osobní asistentka, která jim radila s rodinným rozpočtem. Žáci rozdělovali příjmy a výdaje rodiny a zjišťovali, zda mají dostatek peněz na nečekaný nákup nové pračky. Na čtvrtém stanovišti s názvem „Zaměstnavatel“ na ně čekala významná podnikatelka nabízející volná pracovní místa. Případným zájemcům o práci předložila pracovní smlouvu, ve které měli odhalit chyby. Pátým stanovištěm byla „Pošta“. Zde bylo úkolem žáků vyplnit předloženou složenku typu C dle předložených údajů a skládání rozstříhané bankovky. Následně proběhla diskuze o správnosti odpovědí. Největším problémem se překvapivě ukázalo vyplnění složenky. Naši osmáci virtuálně zakládali své firmy, zjišťovali poptávky a nabídky, určovali ceny a nechyběla ani reklama.

Inflace, daně, půjčky, spoření a investice byly tématem pro žáky 9. ročníků. Žáci se v projektu finanční gramotnost mimo jiné věnovali České národní bance. Seznámili se s hlavními funkcemi banky, na interaktivním webu si prohlédli zpracování peněz, patrony České národní banky, rozeznávali platné a neplatné bankovky nebo ochranné prvky bankovek. Ve hře se žáci snažili bránit finanční trh tak, jak to dělá ČNB. Dále se stali na chvíli kapitánem inflace a snažili se jako správný kormidelník držet směr k dvouprocentní inflaci. Své znalosti si ověřili v krátkém kvízu. Rovněž jsme během projektového dne využili test finanční gramotnosti: Rozumíme penězům. Na ten jsme se ve skupinkách připravovali a ověřovali si své znalosti pojmů jako např.: úvěr, trvalý příkaz k úhradě, hrubá a čistá mzda, spořicí účet, spoření, investování, daně, zbytný výdaj, RPSN, výpůjční úroková sazba atd.

Foto

Datum vložení: 1. 2. 2024 21:31
Datum poslední aktualizace: 2. 2. 2024 15:12

Základní škola

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Rychlý kontakt

Školní 160, 257 91
Sedlec-Prčice

E-mail:
zssedlecprcice@centrum.cz

Tel.: 731 615 638,
731 615 639 - ZŠ

731 008 823 - ŠD

731 651 472 -

737 563 868 - ŠJ

Ovoce a zelenina do škol

Ovoce do škol

Mléko do škol

Mléko do škol